web analytics

Bereik je doelgroep met een functioneel logo

Een logo is een belangrijk onderdeel van een huisstijl. Het is de weergave van een bedrijfsnaam, verenigingsnaam of productnaam in een grafische vertaling (woord en/of symbool). Eenvoudige logo’s kunnen de meest doeltreffende communicatie uitingen zijn voor jouw bedrijf of organisatie. Een logo kan in een oogopslag directe herkenning opleveren. Daarbij geeft een logo uw bedrijf of organisatie een gezicht.

SNELHEID EN EENVOUD

Een logo straalt een sfeer (en karakter) uit dat je hebt bepaald (samen met jouw vormgever/reclamespecialist). Het is te vergelijken met verkeersborden; eenvoudige symbolen (en teksten) die mensen snel kunnen herkennen. Voor iedereen begrijpelijk. Zo werkt het ook met een logo.

GRIEKS

Logo komt van het Grieks “λόγος” en betekent “woord”. Een logo kan een grafisch symbool zijn, dat heet beeldmerk. Of iets “typografisch” met tekst (in een bepaald lettertype). Dat heet woordmerk. Of je kunt een combinatie van beiden hebben. Voorbeelden van sterke beeldmerken zijn: de ringen van het merk Audi, het paard van het merk Peugeot, het symbool/de letter ‘F’ van Facebook. Voorbeelden van sterke woordmerken: Adidas, Coca Cola. Zoek deze logo’s gerust eens op in ‘google’ voor jouw beeldvorming.

VECTORIEEL?

Een logo moet vectorieel zijn om mooi te kunnen drukken op de verschillende oppervlaktes (groottes). Wat is een vector? Een begrip uit wiskunde. Het beeld wordt opgebouwd uit punten en coördinaten, waardoor het beeld oneindig uitvergroot kan worden, zonder dat de kwaliteit van het beeld verloren gaat. Al zet men het logo op een groot gebouw in New-York. Of op een luchtballon. Het beeld blijft altijd scherp. Dit is bij foto’s niet het geval, want een foto bestaat uit pixels. Als je een foto uitvergroot, zul je op een bepaald ogenblik kleine blokjes waarnemen (pixels). Des te groter de afbeelding wordt, des te onscherper het beeld (en ineens zie je zichtbare pixels/ kleine blokjes).

HERKENBAARHEID

Voor de herkenbaarheid van een bedrijf, organisatie of vereniging is een logo een belangrijk onderdeel in alle communicatie uitingen. Dit geeft de (bedrijfs)activiteiten een gezicht en kan herkenning opleveren bij jouw doelgroep. Wil je  een logo laten ontwikkelen? En wil je het logo misschien laten borduren op bedrijfskleding? Kies dan in de eerste ontwerpfase een duidelijk lettertype en/of beeldmerk dat goed te borduren is. Edivorm heeft ruime kennis- en ervaring in het ontwerpen van logo’s. Aangezien wij zelf ook borduren hebben wij de juiste kennis in huis om een functioneel logo te ontwikkelen dat geschikt is om te borduren (en te drukken). In de praktijk zien wij soms mooie (3D) ontwerpen met mooie schaduwen van collega vormgevers die niet geschikt zijn om te borduren. In dat geval kunnen wij het logo re-stylen. Of als je logo sterk verouderd is (en misschien niet meer van deze tijd), dan kun je bij ons terecht voor een re-style opdracht. Met ruim 20 jaar marketing ervaring (vanuit het MKB en grootbedrijf) en onze passie voor ondernemen denken wij graag met jou mee. 

 

Een kleine selectie van onze ontwerpen:

MEER INFORMATIE EN INSPIRATIE: