web analytics

Goud in je logo? Of kies je toch liever geel?

De voordelen en nadelen van goud  


Wanneer we denken aan goud, associëren we het met waardigheid en uitzonderlijke prestaties. Van gouden ringen tot medailles en gouden harten, goud heeft een diepgewortelde betekenis van kwaliteit en waarde. Logisch dat je dit in je bedrijfslogo wilt verwerken? Of toch niet? Laten we er eens wat dieper induiken.

Waarom goud?

Goud straalt exclusiviteit uit en kan je merk een vleugje luxe en prestige geven. Het is inspirerend en betrouwbaar, een perfecte weergave van de kwaliteit die je bedrijf biedt. Maar er zit meer achter de glans van goud dan je wellicht denkt.

Goud is geen kleur

Hier is het addertje onder het gras: goud is geen kleur, maar een metaal. Wanneer je denkt aan een goudkleurig logo, verschilt de perceptie ervan sterk per persoon (en bij je doelgroep). Wat voor de een goud is, kan voor de ander geel of bruin lijken. Dit leidt tot inconsistenties in hoe je merk wordt waargenomen door je doelgroep. Bovendien is goud geen stabiele kleur en kan de tint per drukmethode anders uitvallen. De ene keer ziet goud er meer als geel uit, de andere keer heeft goud meer bruintinten in zich.

Opties voor goud in je huisstijl

1) Goudfolie: Een echte blikvanger, maar duur in productie en is niet altijd toepasbaar op alle materialen.

2) Goudkleur nabootsen: Kies een kleur die dicht bij goud ligt en noem het consequent ‘goud’.

3) Goud-effect creëren: Gebruik verschillende kleuren en overgangen om een goud-effect te simuleren. Hierbij kan het drukresultaat per keer verschillen. 

Merkuniformiteit boven alles

Grote merken als McDonald’s, Warner Bros en UPS hebben hun ‘gouden’ logo’s aangepast naar reguliere kleuren (ze hebben voor geel gekozen) om merkuniformiteit te behouden. Consistentie in je merkuitstraling is super belangrijk. Met goud in je logo is de consistente merkuitstraling lastig te waarborgen. Dat is een van de redenen waarom enkele grote merken in hun rebranding van de kleur goud naar de kleur geel zijn gegaan. Maar ook geel heeft een kritisch oog  nodig. Tip: bij geel dien je de juiste tint geel te kiezen wanneer je het ook op een witte achtergrond publiceert. Twijfel je over de kleurkeuzes? Onze stylist Evelien helpt je graag bij het maken van de juiste keuze.

Conclusie

Goud kan je merk een luxe en kwalitatieve uitstraling geven, mits je de juiste keuze maakt in de toepassing ervan. Wees bewust van de perceptie en de kosten, en kies voor uniformiteit om je merk sterk te houden.

Denk je nog steeds aan goud voor je logo? Laat het een weloverwogen keuze zijn.

Hieronder zie je het kleurenpalet met goud en geeltinten. Onder het kleurenpalet zie je:
1) het logo van Mc Donalds (anno 2025)
2) een ouder logo van Mc Donalds (de tussenstap, waar het logo ‘geel’ werd ipv goud)
3) het UPS logo met geel
4) het ‘gouden’ logo van Grain 

Wil je jouw logo laten restylen?

MEER INFORMATIE EN INSPIRATIE: